In ons vak is het risico op aanrijding en beknelling aanwezig omdat we veel werken met machines en groot materieel. Daarnaast vinden er veel bewegingen plaats door bijvoorbeeld vrachtwagens en trekkers van onszelf of onderaannemers en werken wij vaak langs de weg waarbij we te maken hebben met het overige verkeer.
Wat kun je doen in de uitvoering?
Het volgende kun je doen:
- Doorloop het stappenplan (tabel onderop deze pagina).
- Bespreek risicovolle taken (die we soms al gewoon vinden) tijdens de startwerkinstructie.
- Bespreek met elkaar, ook met onderaannemers en chauffeurs, wie waar aan het werk is en wat de risico’s zijn.
- Zet het juiste materieel in voor het werk en gebruik materieel dat geschikt is voor de omgeving waarin je aan het werk bent.
- Houd altijd oogcontact met de chauffeur/machinist (zie je mij, zie ik jou) en houd een veilige afstand tot materieel (let op dode hoek).
- Voer altijd de Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA) uit.
- Beoordeel tijdens een werkplekinspectie of de afzetting en/of de verkeersmaatregelen in orde zijn.
- Beoordeel bij wijzigingen van werkzaamheden, meerwerk of veranderingen op de bouwplaats opnieuw de risico’s en welke maatregelen nodig zijn om veilig te werken.
Hoe kunnen we elkaar helpen om veilig het transport naar en van de projectlocaties te laten plaatsvinden:
- Chauffeur laten bellen om aan te geven dat hij eraan komt.
- Aanrijden, helpen om bijv. schildjes te verplaatsen en terug te zetten.
- Op de uitkijk staan om chauffeur te helpen om veilig in- of weg te rijden.
- Bij achteruit rijden meekijken (elektrische fietsers, brommers etc.)
Kun je niet veilig aan de slag of voel je je onveilig, stop de werkzaamheden en bespreek dit met je collega’s en leidinggevende.
Stappenplan aanrijdgevaar verminderen
De onderstaande afbeelding is het stappenplan om aanrijdgevaar te verminderen. Je kunt pas naar de volgende stap als je maatregelen vanwege zwaarwegende redenen (technisch, uitvoerend en economisch) niet kan nemen. Je mag wel maatregelen uit verschillende stappen combineren.

Bron: www.arboinspectie.nl