Deze website maakt enkel gebruik van essentiele cookies

Deze website gebruikt cookies alleen voor het anoniem analyseren van website bezoeken.

Sluiten
Toolbox Klever Verantwoord omgaan met de mobiele telefoon

Toolbox om veiliger te kunnen werken

Verantwoord omgaan met de mobiele telefoon

Elke dag zijn er diverse taken die onze aandacht en concentratie vragen. Deze kunnen we niet allemaal op hetzelfde moment uitvoeren. Snel even het weer checken of een appje sturen, kijken of iemand heeft gereageerd. Uit onderzoek blijkt dat we tussen de tien en twintig keer per uur naar onze mobiele telefoon grijpen. Iedereen kijkt vaak langer op zijn/haar scherm dan dat de bedoeling is. Door alle piepjes, notificaties en berichten, ben je onbewust constant met je telefoon bezig, dus constant afgeleid. Hierdoor verlies je het vermogen om de aandacht ergens lang op te richten.

Gevolgen

Jaarlijks vallen er circa 600 slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) door bellen of appen tijdens het rijden of fietsen. Het is niet voor niks dat je tegenwoordig flink beboet kan worden als je onder het rijden of fietsen, appt of belt.

Om iets goed te doen, moet je je focussen op wat belangrijk is. Leg daarom je telefoon weg als je aan het werk bent. Krijg je een dringend telefoontje of moet je bellen, stop dan met waar je mee bezig bent en laat het gesprek voor gaan. Kan het wachten? Werk dan door en bekijk je berichten op het moment dat je niet werkt, dus in de pauze of na werktijd. Veiligheid gaat altijd voor alles!

Regels

  • Als je werkt, is het de bedoeling dat je focus hebt op het werken en je niet laat afleiden door je telefoon, dus niet bellen of appen tijdens het werken.
  • Bellen tijdens het rijden mag alleen handsfree, dus via carkit of oortjes.
  • Appen tijdens het rijden is ten strengste verboden.
  • Bel terug als het veilig is of op een rustig moment wanneer het beter uitkomt.
  • Privételefoontjes die niet dringend zijn, pleeg je buiten werktijd.
  • Zorg dat jouw telefoon en/of appgedrag niet tot irritaties leidt bij anderen. Bijvoorbeeld door op je telefoon te kijken terwijl je nog werkt. Of door de hele pauze op je telefoon te turen en niks tegen je collega’s te zeggen.
  • Het imago van het bedrijf kan ook worden beïnvloed door jouw belgedrag, tijdens het rijden maar ook op de werkplek zelf. Dit komt niet professioneel over en heeft bij anderen juist een negatief effect over de kwaliteit van dienstverlening.
  • Spreek elkaar beleefd aan op asociaal of onverantwoord telefoongedrag (luidruchtig bellen, teveel afgeleid enzovoorts).
  • Alle boetes zijn voor rekening van de medewerker.

Copyright © Klever BV, onderdeel van Van Gelder Groep BV