Deze website gebruikt cookies alleen voor het anoniem analyseren van website bezoeken.
Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben.
De digitale tachograaf is verplicht voor:
Naast het feit dat chauffeurs voor een groot deel zelf verantwoordelijk zijn, is Klever als werkgever ook verplicht om haar chauffeurs te wijzen op de gemaakte overtredingen. Hiervoor moeten wij de tachograafbestanden van zowel het massageheugen als de chauffeurskaart analyseren.
Niet alleen voor de totale rijtijd geldt een maximum, maar ook voor de ononderbroken rijtijd. Ononderbroken rijtijd is de totaal bij elkaar opgetelde gereden tijd tussen 2 onderbrekingen (pauzes) in. Of tussen een rusttijd en een onderbreking in. Dus de tijd die je aaneengesloten achter elkaar doorrijdt.
Zie hieronder de regels die gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd:
Zorg dat je altijd een pauze invoert als je op de locatie bent. De schafttijd kun je hiervoor aanhouden. Voer op de tachograaf dan een uur pauze in tijdens de lunchpauze. Voer ook de landcode in, dit moet sinds kort (NL).
De boetes die je kunt krijgen voor het niet naleven van deze regels zijn echt hoog. Zie op de achterkant de bedragen bij de diverse onderwerpen. Dit even om een indruk te geven van wat de gevolgen voor Klever kunnen zijn.
Gebruik de tachograaf op een juiste manier en houd je aan de regels!
Copyright © Klever BV, onderdeel van Van Gelder Groep BV